Wednesday, January 14, 2009

العمر اقصر مما نظن ...


عودة للتدوين بعد غياب اوشك على السنة .....

:)





العمر اقصر مما نظن ..

كتير كنت بسمع الجملة دى و بشوفها فى الايميلات

tomorrow mat be too late

لكن متصورتش انى ممكن احس بمعناها

او امر بموقف يحسسنى بيها ..

كنت ناوية اتصل ببنت فى غزة ..

و اجلت الموضوع شوية نظراً لانشغالى ..

و فجأة عرفت ان القصف كان بقرب منزلها ..

كان احساس فظيع .. لو لا قدر الله جه على بيتها

مش حكون لحقتها اقولها انى بدعيلها و انى احبها فى الله

وقتها افتكرت الجملة دى جدا ..

tomorrow may be too late



مرة تانية

كنت ناوية ازور واحدة قريبتى بحبها اوى

كانت الزيارة على يوم الاربعاء ..

سبحان الله توفت يوم الاتنين ..

طبعا ده قدر و نصيب اننا لا نتلاقى ..

لكن فعلا العمر اقصر مما نظن ..

احيان بنتصرف كأن العمر ده حاجه طويلة

و بيجى خبر الموت صاعقة ..



>>>>

فى بنوته نفسى اقابلها لما تيجى مصر ....
اسمها مومو

بحبها اوى مومو بجد ...

ربنا يخليكى ليا يا مومو بجد ...

و نلحق نتقابل ....



:)


العمر اقصر من ان نُضيعُه فى خصام

فى معصية .....

اقصر من ان نُؤجل شىء فى استطاعتنا عمله اليوم الى غداً

فلا نضمن من منا يعيش الى الغد ...


:)


5 comments:

كفايـة طيبـة said...

كنت يأست من عودتك للتدوين

مكونتش مصدقة انك ممكن ترجعى تانى

عموما هو مبدأ سيء جدا
دايما مش بنحس بقيمة اللى فى ايدينا غير لما يضيع مننا
بس فى نفس الوقت ساعات ممكن نعرف قيمتها بطريقة غلط
بصي هحكيلك حاجة
كان فى واحدة معايا فى الدفعة
كنت بحب اشوفها اوى
معرفهاش اصلا
بس لما بتدخل المدرج واشوفها بحس انى انبسطت بجد
قولت هروح اقولها كدة
بما انى من اصحاب مبدأ قول اللى فى نفسك عبر عن نفسك :D
وكمان كانت اخر سنة رابعة وقربنا نتخرج
فقولت لازم اقولها
كنا قاعدين شلة كلنا وهي قريبة مننا
فبقولها على فكرة ماشاء الله انتى ضحكتك بتجيبلى انشكاح الصبح
ردت عليا بمنتهى السماجة اللى فى الدنيا وقالتلى ميرسي وابتسامة صفرا وبصت الناحية التانية

قولت فى سري انا استاهل ضرب البطاطس انى قولتلها حاجة
:D
مش دايما يعنى

قلبت الغرض من البوست خالص
بس كنت عايزة احكي الموقف ده
بس فى نفس الوقت الناس القريبة مننا لازم نعرف قيمتهم قبل الوقت مايفوت
نعرف قيمتهم بشكل عملى
مش اقول انا عارف قيمتهم بالكلام وازعلهم طول الوقت منى
ولما يمشوا ولا يزعلوا ولا يتجرحوا مننا اوى ويسيبونا نقعد زعلانين اننا ضيعناهم مننا

عايزة اقولك ان ليا تجارب لا تعد ولا تحصي فى الموضوع ده
بس اغلبها انا ببقي الطرف اللى مش بيتعرف قيمته
:D
ياريت مش تغيبي تانى عن البلوج كدة

dr_romaisaa said...

على الرغم من اني متعرضتش للموقف ده قبل كده
الا اني متاكدة اني مش هاستحمله ابدا
فقدان عزيز دي حاجة اصعب من ان النفس البشرية تتحملها الا برحمة الله


بتهيالي المعنى ده بقى عادة عند اهالي غزة ...هم اكيد عرفوا يعني ايه العمر قصير ومحدش ضامن عمره

MoLOToF said...

حمدالله على السلامة
وجملة العمر اقصر مما نظن
بجد معبرة اوى
عودا حميدا :)

Ophelia - cfd said...

معاكى حق دى بتنطبق على مقوله
لا تؤجل عمل اليوم إلى الغد
:)

أما مومو بقى

فنفسى أتعرف عليها بجد ويارب تقابليها إن شاء الله

Anonymous said...

لدينا قليلا من صعوبة في الاشتراك في آر إس إس ، وعلى أي حال لقد تميز الكتاب في هذا الموقع العظيم ، ومفيدة للغاية بالاضافة الى مليئة المعلومات.